J 29F TUNNAN / Saab 29 Tunnan

Cesar röd – är det en romersk kejsare som Ängelholms flygmuseum visar? Nej det är en J 29F Tunnan som regerade i svenskt luftrum under kalla kriget.

Saab 29, Flygande tunnan eller bara Tunnan, är ett militärt jetflygplan som utvecklades och byggdes av Saab i Linköping. År 1945 hade Flygförvaltningen uppmanat Saab att lämna förslag på ett nytt jaktflygplan. Flygvapnets grundkrav var ett snabbt flygplan med god stig- och accelerationsförmåga samt hög topphöjd. Det skulle också vara lättmanövrerat och robust.

Konstruktionen, den rundnätta flygkroppen med pilformade vingar, byggde till stora delar på tysk forskning från andra världskrigets slut. Den 1 september 1948 fick prototypen av Saab 29 sitt luftdop och 1951 tog flygvapnet emot de första serietillverkade flygplanen.

Saab tillverkade 665 exemplar av Tunnan, inklusive provflygplanen. Den blev symbolen för ett starkt svenskt flygvapen och fanns som jakt-, attack och spaningsflygplan. Tyvärr drabbades Tunnan av en mängd haverier som krävde många piloters liv.

Den sista versionen av Saab 29 var F-versionen. Under åren 1955-1958 blev sammanlagt 308 stycken J 29B, J 29D, och J 29E modifierade till J 29F.

Saab levererade det här flygplanet till flygvapnet 1954. Det har varit baserat på Östgöta flygflottilj F 3 i Malmslätt, Västgöta flygflottilj F 6 i Karlsborg, Upplands flygflottilj F 16 i Uppsala, och på Flygvapnets krigsskola F 20 i Uppsala. Under hösten 1956 blev det modifierat till F-versionen. Under de sista åren fungerade flygplanet som målbogserare. Sedan 2008 har Ängelholms flygmuseum det som deposition från Flygvapenmuseum.

Kuriosa:
Flygvapnet sålde 30 stycken begagnade J 29F till Österrike. I det österrikiska flygvapnet tjänstgjorde flygplanen under åren 1961 till 1972.

Individ nummer: 29575. Märkning: Runt nosen en röd ring – färgen för första divisionen, Cesar röd, på F 3 – med bokstaven B i vitt; på framkroppen Östergötlands landskapsvapen; på bakkroppen kronmärke och flottiljnummer 3; på fenan ett rött B samt ett rött streck i överkanten och fyra röda streck i bakkanten

Tack till Torsten Nilsson, Flygvapenmueum för texten.

————

J 29 Tunnan “Gul Rudolf”.  Under åren 1953 till 1964 tjänsgjorde J 29 Tunnan på F 10 i Ängelholm. “Gul Rudolf” är renoverad av F 10 tekniker ur F 10 Kamratförening till flygvärdigt skick och flygs idag av Swedish Air Force Historic Flight på F 7 Säternäs.

“Gul Rudolf” är idag den enda flygande J 29 Tunnan som existerer i värden. Civil Reg.: SE-DXB