SK 50B

Saab 91 Safir

På Ängelholms flygmuseum är SK 50B i luften – med en pilot vid spakarna.

Saab 91 Safir är ett enmotorigt propellerflygplan som utvecklades av Saab i Linköping och som blev en stor exportframgång för företaget. Prototypen kom i luften för första gången i november 1945. När serietillverkningen upphörde 1966 hade Saab tillverkat 323 exemplar av flygplanet i fem olika versioner. Det svenska flygvapnet köpte tre av versionerna.

Många länder har haft Saab 91 Safir i militär tjänst, till exempel Etiopien, Tunisien, Norge, Finland och Österrike.

91A: Redan 1947 köpte det svenska flygvapnet tio stycken flygplan för transporter och sambandsuppgifter. Flygplanet hade plats för tre personer och fick i flygvapnet beteckningen TP 91.

91B: Flygvapnet köpte 75 stycken flygplan, dessa var licenstillverkade i Nederländerna. I det svenska flygvapnet fick de beteckningen SK 50B. Flygplanet, som har plats för tre personer, tjänstgjorde som skolflygplan i flygvapnets grundläggande flygutbildning.

91C: Saab levererade fjorton stycken till flygvapnet 1960. Flygplanen var tillverkade på Saab i Linköping och fick beteckningen SK 50C i flygvapnet. SK 50C hade plats för fyra personer och i vissa av dem fanns utrustning för civil instrumentflygning.

91D: Flygplanet har i stort sett samma konstruktion som 91C, men en annan motor. Flera utländska flygvapen har använt Saab 91D Safir i den grundläggande flygutbildningen.

Saab levererade det h är flygplanet till flygvapnet 1952. Det har varit baserat på Krigsflygskolan F 5 i Ljungbyhed, Östgöta flygflottilj F 3 i Malmslätt och på Bråvalla flygflottilj F 13 i Norrköping. Flygvapenmuseum övertog flygplanet när det avslutat sin tid i flygvapnet. Under några år var det placerat på Gripenskolan i Nyköping. År 2009 kom flygplanet till Ängelholms flygmuseum som deposition från Flygvapenmuseum.

Saabs tillverkningsnummer 91.207.

Kuriosa:

Saab tillverkade 323 stycken Saab 91 Safir på fabrikerna i De Schelde och Linköping.

Individnummer: 50007
Märkning: I nosspetsen kodsiffra 76; på bakkroppen kronmärke och flottiljnummer 13; på fenan kodsiffra 76. Stora orangefärgade fält på fram- och bakkropp, vingar och stabilisator visar att det är ett skolflygplan.

Tack till Torsten Nilsson, Flygvapenmuseum för teksten.