SK 60A

Saab 105

När flygvapnet letade efter ett jetdrivet skolflygplan i slutet av 1950-talet var kraven många. Det skulle inte bara kunna användas för utbildning, utan också som attackflygplan och spaningsflygplan.

På Saab pågick redan ett civilt projekt, Saab 105, som uppfyllde flygvapnets krav. Flygvapnet beställde 150 exemplar av flygplanet och det togs i bruk 1967. SK 60 är ett tvåsitsigt skolflygplan där lärare och elev sitter sida vid sida i katapultstolar. Flygplanet fick beteckningen SK 60 och det har även använts som lätt attackflygplan av flygvapnet.

Flygvapenmuseums SK 60A levererades till krigsflygskolan F 5 Ljungbyhed i april 1968. Försvarets materielverk övertog flygplanet nästan 20 år senare och använde det bland annat för att testa mörkerkikare. Flygplanet kom till Flygvapenmuseum 2001 och visas nu i utställningen Om kriget kommer – Sverige under kalla kriget.

Kuriosa

Med SK 60 började flygvapnet utbilda piloter för flygning med jetflygplan för nästan 50 år sedan. Flygplanet används fortfarande och är nu flygvapnets mest långlivade flygplan.