J 28A

de Havilland DH 100 Vampire Mk.1

de Havilland Vampire var flygvapnets första jetflygplan när det levererades till Sverige 1946. Flygplanet var mycket lätt att flyga och satte bland annat hastighetsrekord.

Under andra världskriget pågick en teknisk kapplöpning på flygplanssidan. de Havilland Vampire var Storbritanniens andra jetflygplan och flögs första gången 1943. Det var ett snabbt, mångsidigt jaktflygplan som bland annat slog hastighetsrekord. Vampire var det första jetflygplanet som flög över Atlanten och det kunde starta och landa från ett hangarfartyg.

Efter andra världskrigets slut ville även det svenska flygvapnet satsa på jetdrivna flygplan. Saab arbetade med en jetdriven version av J 21, men den skulle provflygas först 1947. För att fylla luckan beställde flygvapnet de Havilland DH 100 Vampire från Storbritannien, och det fick beteckningen J 28. Det var lätt att flyga med utmärkt sikt för piloterna.

Den J 28A som finns på Flygvapenmuseum i Linköping är det allra första exemplar som levererades till Sverige. Det togs ur bruk 1955 och kom då till de flyghistoriska samlingarna i Linköping. I Flygvapenmuseums samlingar finns totalt sex Vampire, varav en är utställd i museet.

Kuriosa

Förarstolen i J 28 var gjord av plast och var höj- och sänkbar. Det fanns ingen katapultstol. Om piloten behövde rädda sig med fallskärm skulle han först vända flygplanet i ryggläge och genom fritt fall lämna det.

________

Den J 28 Vampire som visas på museet kommer ursprungligen från Schweiz och tillhör Ljunbyheds Aeronautiska Sällskap.
Den var baserad i Ljungbyhed fram till det var dags för stor service som då inte kunde finansieras.

Med endast några få återstående flygtimmar flögs den över till Ängelholm och förvaltas t.v. som en deposition på Ängelholms Flygmuseum.