J 20 Reggiane 2000 Falco 1, ”Survivors”

 

Återigen är detta ett mycket sällsynt flygplan. Bara två Re. 2000 finns kvar i världen, det ena i Sverige och det andra i Italien. Den bevarade svenska Re. 2000 finns på Flygvapenmuseum i Malmen, nära Linköping. Det är individ nr 2340, märkt F 10-40.

Den italienska Re. 2000 finns på Museo dell’Aeronautica Gianni Caproni i Trento och har lånats ut från det italienska flygvapenmuseet. Detta exempel är den orestraurerede flygkroppen till MM8287, ett av de modifierade och förstärkta italienska marinens Re. 2000 “Catapultabile” flygplan, som var i tjänst hos den italienska marinen 1943 (12 flygplan hade konverterats för detta ändamål med endast 6 fortfarande i drift 1943 efter det italienska vapenstilleståndet).

Vidare finns det vår ”kvartsdel” av flygplanet, stjärtpartiet av J 20 – nr 2305. Historien bakom om denna del – som hänger i taket vid filmsalen, är dramatisk.

1.Divisionen, under kapten Gunnar Asklin, genomförde en vinterövning på Kallax mellan den 18 januari och den 6 mars 1943. På hemväg råkade Asklin, som ledde en 4-grupp ur sin division, in i dåligt väder med kraftigt nedsatt sikt. Under försök att komma runt ovädret insåg Asklin att bränslet inte skulle räcka till mellanlandingsplatsen F 4 på Frösön, utan beslöt att buklanda på ett fält vid Långsele. Landningen gick bra, men flygplanet kasade längre än beraknat på den frusna och snöiga marken och efter 250 m hade 2 staket passerats. Bränsletanken i mittvingen slogs sönder och utrinnande bensin antändes. Asklin kunde lämna flygplanet och bevittnade hur främre halvan brann upp. Detta inträffade 43-03-06

Kapten Sven Sjöholm som byggde upp F 10 Förbandsmuseum och senare deltog i utvecklingen av Ängelholms Flygmuseum berättar:

”Vid ett besök på Flygvapenmuseum i Linköping fick jag veta att ett stjärtparti av J 20 fanns i deras stora förråd. Efter en stunds letande hittade vi mycket riktigt stjärtpartiet och jag insåg direkt, att det skulle passa in i vår utställning om Bulltoftaepoken för F 10. Flygvapenmuseet gav klartecken och anordnade senare en transport av föremålet till vårt museum.”

40 % av J 20-flygplanen totalhavererade under tiden på Bulltofta och resterande hårt slitna flygplan skrotades i juli 1945.

På vårt stjärtparti kan skönjas N.C.352, vilket blev 2305 i Flygvapnet och innebar siffran 5 på både stjärten och nosen. Flygplanet levererades till F10 Bulltofta 42-03-24.

Tack till Tomas Dal och Tor Netterby för text och bilder.

 

 

 

Tomas Dal har beskrivit hela historien om Reggiane Re. 2000 Falco 1 här.

 

Klicka för PDF-fil